Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » cerita aku, kawen

Nak kawin kena pakai banyak duit????

Submitted by m.ruzaini.h on August 12, 2011 – 9:48 am4 Comments

salam,

Ya betul.. nak kawen sekarang memang banyak pakai duit.. dah takder istilah kawen free dah masa sekarang.. semua nya kene ada duit…. ada ke cara untuk meringankan beban bakal2 pengantin ni.. terutamanya aku lah.. hahahaahaha

aku ada banyak cara untuk mengurangkan beban dalam persiapan untuk perkahwinannya.. cara yang biasa orang pakai adalah dengan buat list budget, kemudian dari list tu potong item yang tak perlu atau kurangkan kuantiti.. then cari promosi yang bg harga terendah.. tp kene ingat.. harga yang redah tidak semestinya provide service/barang yang bagus.. itu cara lama..

tp ada satu teknik yang aku pakai sekarang dimana aku dapat buat majlis sederhana tanpa perlu cut cost… contoh nya.. apa yang aku buat adalah:-

  1. Buat budget untuk pengantin lelaki and perempuan (satukan budget)
  2. senaraikan sponsor (mesti ada yang akan sponsor sikit2.. contohnya sponsor dari parent, adik beradik)
  3. kira duit yang diperlukan selepas ditolak duit sponsor..
  4. list barang2 tadi… bahagikan didalam 2 table dimana satu table item yang kene bayar dengan cash, and satu lagi boleh dibayar dengan kad kredit..
  5. so, perkara yang hanya boleh dibayar dengan cash hendaklah dibayar dengan duit sponsor and dari duit simpanan kita.
  6. and yang boleh dibayar dengan kad kredit.. charge pada kad kredit seberapa banyak yang boleh.. kalau boleh.. beli semua barang2 itu pada hari statment date (SD)..
  7. lepas dapat statment CC, hantar form pada bank untuk buat balance transfer. contohnya balance transfer cc ke pada CC maybank.. sekarang maybank ada buat promotion salmpai akhir tahun dimana tiada bayaran interest dikenakan (0%) dan kita boleh buat untuk 12 bulan instalment.. let say kita belanja untuk brang hantaran sebanyak RM8000 dan dichargekan pada kad CIMB, lepas tu kita buat balance transfer ke pada CC maybank untuk 12 bulan instalment.. so kita hanya perlu bayar RM666.67/month…

cara ini kita sesuai kepada orang yg telah buat budget and ikut budget itu strictly.. jgn guna kad kredit beli perkara yang tidak terdapat dalam budget.. buruk padahnya..

kesimpulan:- dari kita bayar lump sum untuk kenduri kawen.. elok kita simpan duit tu and bayar sikit2 secara instalment.. dari sni kita dapat divident (kalau simpan dalam asb atau lain2), and kita juga tak terasa beban.. disamping itu juga.. kita akan dapat reward point dari penggunaan CC kita itu tadi..

ini hanya cadangan/idea.. kalau nak ikut.. elok dapatkan nasihat dari yang pakar.. dan sekiranya terjadi apa2 yang buruk disebabkan nasihat saya ini.. maka saya tidak akan bertanggungjawab.. sendiri buat.. sendri tanggung..

sekian

Ruzaini

12/8/2011

ramadhan ke 12
iklan:-



Random Posts

4 Comments »

  • madi says:

    salam bro. tahniah dan semoga semua selamat berkahwin bro heheh.
    saya ada soalan nak tanya bro. betul ke pinjaman perumahan tak sama dgn pinjaman kereta. maksud saya pinjaman rumah ni if kita buat let say 20 tahun, tapi if kita bayar bulan2 banyak( 2x ganda perjanjian), kita boleh habis cepat, x sampai 20 tahun, then interest kita dapat kurangkan? beza dgn loan kereta, if wat pinjam 50k,kita tetap kena bayar full sekali interes let say untuk 9 tahun walau kita mampu bayar bulan 2x ganda dari perjanjian.
    betul ke??. boleh bro huraikan sikit. tq

  • m.ruzaini.h says:

    salam,

    terima kasih :)

    memang tak sama kiraan antara loan rumah dan juga loan kereta..

    loan rumah:- faedah dikira atas baki pinjaman semasa.. so, setiap bulan yang kita bayar, ada 2 bahagian, iaitu bayaran untuk interest dan bayaran untuk principle.. so lagi lama kita bayar lagi sikit interest yang dikenakan kerana baki principle makin berkurangan.. so, kalau kita bayar 2X ganda.. maka kita dapat mengurangkan term pinjaman kita…

    loan kereta/PL :- interest dikira upfront dan dimasukkan kedalam jumlah loan yang kita buat..so sekiranya kita pinjam 100K dengan interest 10%/year selama 10 tahun.. maka kita sebenarnya pinjam kepada bank sebanyak RM 200K dan bukannya 100k.. itu yang cara yang dikira untuk PL dan kereta… so.. sekiranya kita bayar 2X ganda.. tak berbaloi.. kerana kita hanya akan dapat rebate sahaya.. klu dalam loan islamic dikata discount… and rebate yang diberikan adalah sikit..

    nanti saya akan upda untuk cara kira rebate PL and hire purchase..

  • madi says:

    salam…
    trima kasih bro…
    maknanya.. saya boleh buat loan rumah max(30 tahun) berdasarkan kewangan semasa saya, if katakan tahun depan wife dapat keja, kami doublekan bayaran, jadi kami dapat selesaikan bayaran loan rumah kurang dari 30 thn dan kurang interes dikenakan la ye. betul?
    loan kerajaan pun ikut sistem yg sama ke?
    tq bro.. harap sudi kongsi maklumat

  • m.ruzaini.h says:

    yup.. loan kerajaan pun ikut kiraan atas baki berkurangan macam housing loan rumah bank.. :)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.