Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Education, Msc Project, cerita aku

Msc Project – ADC (Analog To Digital Convertor) setup

Submitted by m.ruzaini.h on July 16, 2009 – 11:14 am2 Comments

Salam,

Hari ni aku nak bercerita sikit pasal progress MSc project aku.ada berbagai phase dlm project aku ni, salah satu daripadanya adalah ADC. Didalam project aku ini (power backup system), nilai voltage battery hendaklah sentiasa di baca..  dan bacaan voltage itu akan di hantar ke microcontroller. microcontroller akan sense nilai  voltage dan akan melakukan kiraan dimana, jikalau battery ‘low capacity” charger akan di “ON” dan juga load akan menerima power supply from other battery yang dinamakan switching process between 2 battery.aku pun tak tau nak terangkan macammaner.. hopefully korang faham la ek.. klu tak faham.. tanya la aku..

seperti yang kita sedia tahu, microcontrooler hanya boleh baca digital value, dan nilai voltage pada battery adalah dalam bentuk analog. so.. kita perlu convert analog singla itu kepada digital ‘010101010′. didalam project ini, saya mempunyai 2 option, samada menggunakan external ADC(analog to digital convertor) chip circuit atau menggunakan microcontroller yang mempunyai build in ADC function. setelah berbincang dengan supervisor. sy akan menggunakan microcontroller kerana easy,simple and tak terlalu complicated.

and alhamdullilah, setelah membaca datasheet yang diberikan dan dengan kesungguhan, saya dapat membuat ADC dalam Microcontroller berfungsi.

Aku taknak terang secara details pasal project aku, coz aku tak reti nak terang panjang.. just nak bgtau jer.. aper yang aku dah buat.. hehehhe.. by the way.. thanks coz baca artikle ni..

salam

Ruzaini

adc1

adc2

Random Posts

2 Comments »

  • mrs m says:

    Salam mr ruzaini.. sy master in electrical(uthm)..dh nk masuk prjct 1. Risau jgk pkir ape benda la nk buat prjk..sy pnya major power. Tp ade gk la lectrer suggest we all yg buat part time ni better buatsimulation je..ape opinion mrruzaini?

  • m.ruzaini.h says:

    Mrs m,

    Buat simulation pun ok, buat hardware pun ok…

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.