Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Education

ABC steps untuk membina blog/website – part 1

Submitted by m.ruzaini.h on July 4, 2009 – 4:46 pmOne Comment

Anda ingin membina website / blog anda sendiri, tetapi tiada idea untuk mula. Well, anda berada di tempat yang betul. Saya akan cuba untuk mengajar anda step by step di dalam create blog from scratch dan ianya percuma.

Sebelum ini saya ada menulis mengenai (click –>)“saya mahu blog yang lawa”, dan saya mendapat email agar ianya di detail kan. So saya akan mula kembali dari step pertama.

Apakah skill/kemahiran yang perlu anda ada?

Jikalau anda berfikir untuk membina blog/website (terutamanya jika ianya untuk bisnes/money making), anda mesti curious dengan apa yang anda belajar di internet bagaimana nak membina web. Disini ada beberapa perkara yang perlu anda tahu.

Basic understanding of web programming

Anda tidak perlu menjadi expert programmer untuk membuat blog atau website, tetapi anda perlu tahu basic HTML dan juga CSS script. Just surf dekat internet. Anda akan dapat cari byk tutorial berkenaan perkara itu.

Creativity

Ramai orang yang memandang rendah tentang creativity ini. Ramai yang menulis isi dan mengatakan ianya adalah sebuah blog, tetapi anda juga perlu fakir tentang layout blog anda, building traffic and ianyanya bergantung kepada creativity anda sendiri.

Ramai mengatakan bahawa kretiviti ini tidak boleh dipelajari tetapi ianya adalah bakat yang dikurniakan. Bagi saya, setiap manusia mempunya kretiviti dia yang tersindiri dan anda boleh improve creativity anda dgn study webmaster/blogmaster yang lain.

Berfikir ‘outside the box’ akan membawa anda jauh kehadapan dan selalunya ia adalah perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal.

Di luar sana mungkin ada saingan untuk mendapat kan pengujung blog anda, tidak kira apa sahaja topic yang anda pilih, apa yang perlu anda lakukan adalah ubah cara anda dan develop a fresh perspective dalam topic anda.

Dare to be different.

Good writing skills

Saya mungkin tidak pandai untuk bermadah didalam bentuk tulisan, tetapi saya merasakan skill menulis saya meningkat sejak saya aktif berblog.

Dan pemilihan title untuk topic anda adalah penting. Gunakan creativity anda sebaiknya.

Sebagai contoh saya ingin menulis berkenaan dgn masaalah kucing sebagai topic blog saya pada hari ini. Saya mungkin akan pilih tajuk ‘masaalah kucing di malaysia’. Atau saya tulis ’12 masaalah kucing yang perlu anda tahu’. saya biarkan anda berfikir mana satu tajuk yang sesuai dan menarik untuk topic saya tadi.

sampai disi sahaja untuk kali ini. saya akan sambung pada masa akan datang.

sila comment sekiranya artikle ini membantu anda.

abc

Random Posts

One Comment »

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.