Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Amanah Saham Bumiputra & ASNB, Insuran / takaful, Pengurusan Kewangan

sediakan payung sebelum hujan (LASBi, MAA TAKAFUL, Tabung Haji)

Submitted by m.ruzaini.h on June 6, 2012 – 9:02 amNo Comment

salam semua,

dah lama rasanya tak buat article tentang takaful…hari nak cerita simple jer.. mungkin macammana urus tentang polisi atau perlindungan ni..

semua sedia maklum, takaful ni adalah product yang boleh membantu kita apa bila ditimpa kesusahan.. seperti, kematian, kemalangan, kehilangan dan sebagainya..

tetapi adakah dengan membeli banyak polisi akan dapat melindungi kita secara keseluruhannya.. untuk makluman, ada polisi yg kita hanya dibenarkan claim pada 1 company sahaja, walaupun kita memiliki banyak polisi.. ini kerana konsep takaful adalah saling bekerjasama dengan company2 takaful lain untuk memberi perlindungan kepada pelanggan..

disini saya boleh cadangkan perkaran yang patut anda buat.. sekiranya anda mati.. segala harta anda akan diagih2 kan secara faraid kepada pihak yang berhak.. ada sesetengah harta perlu melalui wasiat atau mahkamah.. sebagai contoh adalah duit dalam saving dan hartanah.. tetapi ada jugak yang boleh dicair kan cepat seperti

  1. duit ditabung haji
  2. duit insuran/takaful
  3. duit KWSP

ini kerana semua akaun diatas kita boleh bagi penama (pemegang amanah).. oleh itu tak perlulah kita menunggu keputusan mahkamah yang mungkin akan mengambil masa yang lama..

ada org jugak munggunakan loan ASB islamic sebagai polisi takaful.. kerana sekiranya apa2 yang berlaku kepada kita.. duit baki loan akan disettlekan oleh takaful dan duit sijil asb tu akan diserahkan kepada waris.. akan tetapi.. untuk sijil asb.. kita tidak boleh letak penama macam akaun tabung haji.. ianya perlu melalui mahkamah/wasiat.. so kalau ada perbalahan.. confirm akan mengambil masa yang terlalu lama.. sedangkan waris kita perlu makan, perlu tempat tinggal dan lain2..

oleh itu disini saya nasihatkan agar anda mengambil

  1. takaful – medical card – untuk hospital
  2. takafulink – yang akan memberi wang tunai sekiranya ada apa2 yang berlaku
  3. takaful kemalangan – product ni paling murah.. so tak rugi ambil.. saya cadangkan ambil polisi kemalangan ni berasingan dari takaful link coz harga nya lebih murah dan cover dia lebih tinggi..
  4. simpan duit kecemasa didalam tabung haji.. dan letak penama.. coz klu apa2 jadi kepada kita.. penama boleh terus dapat duit itu tanpa perlu melalui mahkamah/wasiat
  5. loan asb islamic.. rugi kalau tak ambil.. boleh force saving.. and dapat dividen yang stabil setiap tahun.. and yang paling penting ianya dilindungi takaful..

itu sahaja kot dari saya

ruzaini




Random Posts

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.