Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Borang Maa Takaful, takaful - MAA takaful

Procedure untuk ke hospital menggunakan medical card smartmedic 100

Submitted by m.ruzaini.h on November 18, 2009 – 1:26 pm17 Comments

Salam,

Ramai orang kagum dengan medical card MAA takaful ni.. just bayar dalam RM60 (umur 25), dah boleh dapat kad yang bernilai RM100,000. banyak tu.. :) . penerangan berkaitan product ini anda boleh perolehi di —> CLICK

Oleh kerana ramai yang menyukai medical card ni. maka perlu ketahui macammaner nak gunakan kad ni. tp sebelum boleh guna. kene la ada kad ni. anda boleh mendaftar dengan saya. 013-3999160.

Kad ni boleh digunakan di Hospital panel MAA seperti Hospital pantai, Glen eagle dan sebagainya. senarai hospital boleh di dapati di —> CLICK

OK, Lepas dah dapat kad hikmat ini, anda perlu tahu bagai mana hendak menggunakannya. Simple jer.. procedure adalah seperti gambar di bawah. yang penting, anda perlu bawak kad smart medic tu.

Peringatan penting untuk semua pemegang KAD. Kad ni hanya sah sekiranya:-

  • anda masih membayar caruman
  • tidak melebihi had tahunan dan juga had seumur hidup
  • Anda perlu bermalaman (admit) ke hospital – kalau tak bermalam, and doctor tak suruh masuk, memang tak leh guna card ni.
  • dan lain-lain (sila jumpa saya atau baca di CLICK untuk maklumat lanjut)

masaalah yang selalu orang hadapi ketika hendak menggunakan kad ini di hospital (akan saya update dari masa ke semasa):-

  • Kad tak valid kerana tak bayar caruman tepat pada masanya
  • Pihak hospital lambat menghantar application form untuk permohonan GL ke Operator medical card.
  • Pesakit di kena kan bayaran 10%  dari keseluruhan kos perubatan kerana kedegilan menukar bilik ker class yang lebih tinggi.tidak lagi dikenakan charge tambahan 10% sekiranya upgrade bilik. (update: 3/4/2011)
  • Salah faham mengenai Diantara TERM deposit dan co takaful yang di minta oleh pihak hospital, untuk makluman semua, smartmedic tidak mengenakan co-takaful kepada pelanggannya. deposit mungkin dikenakan oleh pihak hospital untuk perkara yang bukan berkaitan dengan perubatan, contoh-telefon,surat kabar dan lain2.
  • kad ini tak valid digunakan untuk sebarang penyakit kritikal kecuali kemalangan dalam tempoh 120 hari selepas polisi berkuat kuasa.
  • akan update di masa lain(dll)

smard medic1

Related Post

17 Comments »

  • m.ruzaini.h says:

    saya update guna comment jer la.. senang sikit.. untuk medical card ni.. nak apply dia syarat utama dia senang jer.. mesti sihat tubuh badan.. kalau dah ada penyakit kritikal seperti darah tinggi atau kencing manis.. susah nak diluluskan.. kerana dah berisiko..

    ramai orang time sehat memang tak beringat.. lebih pentingkan gaya dari perkaran penting yang lain.. kalau sudah terlambat.. time tu.. entah la.. saper la yang akan membantu..

  • haidhir says:

    sempoi…sempoi..cuna ko masuk blog aku jap..aku rasa ada masalah kot…http://bob-maatakaful.blogspot.com

  • m.ruzaini.h says:

    problem aper bro dengan blog hang.. ada aper yg boleh aku bantu ker..

  • aisyah says:

    salam..kurg phm la psl produk mtl( wanita,keluarga,education,haji & umrah)+ medical card

  • m.ruzaini.h says:

    senang jer..

    MTL ni dia link dengan investment so, perlindungan + investment.. but for my personal opinion, just ignore the investment return and focus on perlindungan yang diberikan.. kalau dapat return.. alhamdullilah.. lagipun, kadar caruman untuk pembelian unit adalah sikit selepas ditolak fee, riders etc.. kalau nak buat pelaburan.. better masuk gold, asb, saham, unit trust etc..

    untuk medical card pulak.. ianya boleh di attach dalam satu polisi bersama dengan MTL atau dibuat secara berasinga.. medical card ni macam card yg digunakan untuk pembayaran charge hospital yang dikenakan… so.. semua ditanggung oleh medical card bergantung pada had limit dan case..

    aper2 pun.. ia akan lebioh jelas kalau dapat penjelasan face to face.. 0133999160 melaka/puchong

    * hampir semua product takaful untuk semua company adalah lebih kurang sama, ada pro and con.. my personal advice.. carilah agen yang jujur,mahir dengan product yg ditawarkan and mudah dicari apabila diperlukan.. :)

  • igin tau says:

    Pesakit di kena kan bayaran 10% dari keseluruhan kos perubatan kerana kedegilan menukar bilik ker class yang lebih tinggi.

    — confius dgn statement inilah…still mengkaji insurans yg mn lebih baik…

  • m.ruzaini.h says:

    pada awal pelancaran kad ini, terma/syarat adalah sekiranya pemegang kad admit to hospital, dia hendaklah memilih wad yang bernilai harga yang termaktub didalam plan yang dilanggan. so, sekiranya dia mahu upgrade ke class(bilik) yang lebih tinggi, tambahan 10% akan dikenakan diatas keseluruhan cost.

    syarat ini tidak lagi digunapakai pada waktu sekarang.. ianya telah di ubah oleh MAA takaful.. sekiranya hendak upgrade bilik, just tambah harga perbezaannya sahaja..

    hopefully ini dapat difahami..

    TQ

  • Aiman says:

    Salam brother, mintak sedikit penjelasan.

    1- saya ambik smartmedic plan utk family (dgn anak-anak). Plan ni mmg tak ada yg combine ke, maksudnya memang kena ambik individually? 2- husband saya accident, pegi hospital as out patient, tapi kenapa tak boleh cliam, saya tengok kat schedule tu ada tulis claim pesakit luar? Harap sauadara dapat balas melalui email saya di atas? Kdg2 terkilan bayar beratus2 bulan2 tp tak dapat apa? 3- untuk anak, saya ambik saving/education plan dgn maa dan saya juga ambik smartmedic plann maa takaful untuk mereka. Ada cadangan lain plan lebih bagus untuk combine kedua-duanya? Jasa saudara amat dihargai.

  • m.ruzaini.h says:

    untuk takaful hayat ini.. selalunya tidak ada package untuk cover semua ahli keluarga dalam satu polisi, kebanyakannya yang cover satu family adalah insuran berkelompok..

    untuk persoalan outpatient untuk kemalangan, itu saya tak pasti, tp sepatutnya boleh claim.. saya kene tgk kes puan dahulu sebelum buat kesimpulan..

    untuk education plan.. sepatutnya kene duduk dan bincang dengan agen tetang keperluan education plan, coz untuk makluman, charge yang dikenakan bergantung kepada perlindungan yang dicadangkan.. itu akan memberi kesan kepada jumlah saving pada masa akan datang.. saya boleh bagi cadangan for free sekiranya kita dapat jumper face to face.. ia lagi mudah..mungkin polisi tuan yang sedia ada boleh disemak sekali lagi untuk tgk akan keperluan tuan…

    just call 0133999160 melaka/puchong

  • tasneem says:

    salam encik ruzaini, saya ajen baru.. mslh skunk sush sgt sy nk explain pasal 10% upgrade bilik. baru2 ni cc saya ckp, if upgrade bilik, kene byr 10% dr keseluruhan bil, tp saya bce encik punye blog ni, just byr beza.. maa takaful da tukar term ya? terima kasih.

  • m.ruzaini.h says:

    itu saya tidak pasti.. tapi boss saya bgtau, sekarang tak perlu bayar 10% tu.. tp just bayar beza.. apa2 pun.. kene confirm kan dengan HQ untuk details.. saya selalunya kata.. pilih bilik ikut plan.. coz kita bayar untuk plan itu..bukan plan yg tinggi..

    TQ :)

  • Irwan says:

    Salam..
    saya baru beberapa hari mendekat kan diri ngan takaful nih..

    katalah saya ada kawan umur 25 and 34 tahun budget masing2 nak 150 sorang camana nak tau berapa leh cover and saving…leh buatkan utk saya sbb saya nak soh dia masuk.

    private email saya leh..
    digi 222 4743 – Irwan

  • joharis says:

    Assallamualaikum. Saya ni student. Bapak saya baru je bagi card ni dekat saya. Dia kata kalau sakit pegi je hospital . Contoh saya demam teruk and disebabkan family saya semua jauh and tak ade sape yg boleh jaga saya. Saya nk request untuk admit. Katakan lah doctor tak bg admit. Saya punya bil ubat and fees jumpa doctor tu insurance cover ke? And satu lagi kalau doctor bg admit ade ke extra charges yg saya perlu bayar. Saya mmg tak tahu pasal card ni. Bapak saya tiba2 bagi and ckp card ni cover up to 150k punya medical insurance. Tolong terangkan ye. Terima kasih

  • m.ruzaini.h says:

    salam joharis:-

    medical card ini hanya akan cover semua yang berkaitan perubatan sekiranya anda admit hospital, sekiranya tidak admit, segala perubatan itu ditanggung oleh anda…

    nasihat saya, kalau benar2 sakit yang anda rasa teruk, boleh request kepada doc untuk admit, insyallah mereka ok coz anda ada medical card..

    jika anda admit, tiada apa2 byaran perlu anda bayar kecuali pendaftaran dan perkara2 yang tidak berkaitan dengan perubatan..

    Tq

  • saya says:

    hi..
    annual limit bp? 100k tu annual limit ke ape
    life time limit bp?
    masih guna GL ke?
    klo dh de medic card np perlu dposit 10%?

  • Me says:

    Salam tuan. Sy pemegang card smartmedic200. Kebelakangan ni sy dpt simptom fibroid tp x pernah check lg di klinik/hospital. Boleh ke sy terus pergi ke hospital dan guna card ni utk check? Fibroid/cyst/cancer termasuk dlm perlindungan card ni tak? Tq

  • m.ruzaini.h says:

    me:-

    kalau admit/bermalam di hospital boleh guna kad ni.. tp kalau nak check shj tak boleh guna..

    tq

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.