Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Education, cerita aku

Interview Di Salford University, Manchester

Submitted by zaini_uitm82 on April 22, 2009 – 6:34 pm6 Comments

salam,

20 hb lepas, aku pergi salford manchester, utnuk menghadiri interview USM, saja jer nak try nasib. Temuduga itu diadakan untuk mencari pelajar yang berminat untuk jadi fellow USM atau untuk menjadi pensyarah Di USM. dengan status Apex Universiti, USM perlu penyelidik2 yang berkualiti, ini akan meningkatkan rangkin USM di persada dunia, isnyallah, itu akan berjaya. saya ada lah oarang pertama yang di temuduga, interview yang tak formal, releks and santai. interview ni saya anggap nak lihat keazaman dan kesungguhan kita didalam bidang pendidikan atau bidang penyelidikan. bukan dia nak tengok rupa dan gaya kita.. hahaha. coz sy mintak maaf kat panel coz tak pakai tie. tak sempat. maklum la, orang pertama. pada hari tu, terdapat juga pelajar2 UK yang datang, bagus.. coz mereka berminat untuk sambung phd di USM..

selepas interview, saya telah menghadiri seminar yang di jalan kan oleh Dr Bada. sempoi, and byk info dan peluang yang ditunjuk kan. satu peluang yang menarik pada saya, adalah peluang untuk sambung PHD atau master di USM tanpa membayar sesen pun bahkan di beri elaun bulanan dan yuran ditanggung sepenuhnya. mungkin kita akan tertanya, takkan la nak bagi free jer kan,mesti kene ikat(kontrak) dgn pihak USM. tetapi tidak begitu, syarat dia just 2 jer, grad and dapat publish 2 kertas kerja untuk PHD and 1 untuk master. minimum requirement untuk mendapat fellowship USM ni adalah 3 pointer keatas CGPA, dan mode pengajian yang hendak dilakukan adalah mode penyelidikan bukan coursework.

tetapi sekiranya anda tidak mendapat CGPA more than 3 pointer. jgn bersedih, ada jugak skim untuk anda, but make sure dpt 2.75 CGPA. beza kedua2 skim itu adalah, jumlah elaun yang diberikan dan untuk skim kedua, tidak perlu publlish aper2 kertas kerja, dan juga anda hanya perlu mebayar yuran itu sahaja. tetapi melalui pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan oleh Dato seri najib. anda akan dapat bantuan untuk bayaran yuran. just pergi ke web site KPT untuk maklumat lanjut. menarik bukan. semasa ekonomi yang tidak menentu ni, elok lah kiranya kita merebut peluang untuk menjadi lebih baik…

sekian

usmfellow1

fellowships USM. semua di sponsor hanya perlu  publish paper work (2 untuk phd dan 1 untuk master), tiada apa2 ikatan dgn pihak usm lepas graduate..

usmgasGraduate assistant scheme – hanya perlu bayar yuran (boleh dpt bantuan dr pakej rangsangan ekonomi under KPT),tidak perlu publish paper work dan tiada ikatan kontak dgn USM.

Related Post

6 Comments »

  • Yaya the only Yaya says:

    TAHNIAH jika dah terpilih to be a lecturer soon..at least u ve aim to complete ur Master with a flying color..we might be fight and strive for our better n better future but frenship is always there right? so, keep in touch and keep it up..selamat belajo dgn rajin En Zaini..hehehe

  • joegrimjow says:

    dtg sheffield
    dapt 2 ribu

  • mrzaini82 says:

    usm tak bg sambung dekat uk la.. mahal… hahahhaha, sambung kat local jer la.

  • mrzaini82 says:

    insyallah, thanks.. :)

  • nurul says:

    saya juga berminat mahu melanjutkan pengajian dalam jurusan hubungan antarabangsa,tapi pngk 2.78 sahaja…peluang untuk mendapatkan biasiswa adalah tipis..ada lg tak program mcm atas ni?

  • m.ruzaini.h says:

    salam,

    untuk biasiswa USM ni.. kalau dapat 2.8 cgpa.. boleh apply untuk sambung master.. kalau nak maklumat lanjut.. boleh tanya pihak usm, saya tak pasti samaada skim ini masih ada lagi atau tidak.. :)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.