Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Perjalanan PHD ku, cerita aku, my twins stories

My twins story:- Asyraf & Aisyah berani ambil suntikan

Submitted by m.ruzaini.h on September 25, 2014 – 9:15 pm2 Comments

Salam

Hari ni 25/9/2014 aisyah & asyraf pergi untuk 2 month medical checkup dan juga 2 suntikan imunasation pertama dan oral vaksin iaitu

  1. Pneumococcal infection, Pneumococcal conjugate vaccine, PCV) – 1st enjection dekat peha kanan
  2. Diphtheria, tetanus, whooping cough (pertussis), polio and haemophilus influenzae type b (Hib) (DTaP/IPV/Hib) – 2nd enjection dekat peha kiri
  3. Rotavirus (Rotarix vaccine) – minum

dibawah ni aku bg sikit maksud2 vaksin yang diberi kepada twins hari ni..

suntikan pertama

untuk suntikan pneumocaccal ianya penting untuk mengelakkan jangkitan terhadap tekak dan telinga disebabkan oleh kuman..Bakteria ini boleh menyebabkan penyakit serius seperti meningitis, keracunan darah (septisemia) dan pneumonia. Satu dalam 10 kes meningitis disebabkan oleh bakteria pneumokokal. Bentuk meningitis adalah lebih berbahaya daripada meningitis C, dan selalunya boleh membawa maut. Ia juga menyebabkan kadar yang lebih tinggi daripada masalah kesihatan jangka panjang pada kanak-kanak yang hidup, seperti pekak, sawan dan pembelajaran kesukaran. nama kuman penyebab penyakit ini adalah peneumokokus yang terdapat dalam lapisan hidung dan tekak orang yg sehat dimana kuman ini boleh merebak melalui batuk dan dari orang yg berada dipersekitaran bayi..

suntikan ke dua

Diphtheria - jangkitan bakteria paru2 dan tekak. Ia merebak apabila seseorang yang  bersin atau batuk. Gejala-gejala termasuk sakit tekak, suhu tinggi dan kesukaran bernafas. Kes yang teruk boleh menyebabkan kerosakan kepada jantung dan sistem saraf atau kematian.

tetanus - Kadang-kadang dipanggil kancing gigi, tetanus boleh menyebabkan kekejangan otot yang menyakitkan dan kekakuan. Penyakit ini boleh membawa maut. Bakteria yang menyebabkan tetanus didapati di dalam tanah dan baja haiwan, dan ia boleh memasuki tubuh melalui luka atau luka. Tetanus juga boleh disebar melalui gigitan haiwan.

whooping cough (pertussis)sangat mudah berjangkit. Ia merebak melalui batuk dan bersin. rasa sejuk yang pada mulanya, tetapi selepas itu  batuk akan menjadi lebih teruk. Bayi dan kanak-kanak adalah yang paling berisiko mendapat komplikasi seperti pneumonia, muntah-muntah, dehidrasi, berat badan dan kerosakan otak dan kematian.

polio- Ini adalah virus yang menyerang tisu saraf di dalam otak dan saraf tunjang. Ia boleh menyebabkan lumpuh.  jarang berlaku di UK. Anda boleh dijangkiti jika anda datang bersama dengan yang dijangkiti.

haemophilus influenzae type b (Hib)Ini adalah jangkitan bakteria tekak, dada dan telinga yang boleh menyebabkan jangkitan yang lebih serius, seperti meningitis, pneumonia atau tersumbat tekak (epiglottitis).

vaksin minum
Rotavirus. A virus yang sangat berjangkit yang merupakan punca yang paling biasa menjangkiti bayi. gejala biasa adalh cirit-birit dan muntah. Rotavirus boleh menyebabkan jangkitan usus yang serius dan dehidrasi.
twins menangis juga la time kene cucuk.. mana tak nya.. dua2 peha kene cucuk kot.. tp masing2 lepas cucuk ok je.. cuma asyraf balik rumah terus demam.. nasib baik midwife prescribe ubat.. katanya adakalanya baby akan dapat demam lepas kene suntik..

apa2 pun.. well done twins.. you make your parent proud..
sekian
Ruzaini

note:- aku akan mula menulis kisah twins di blog perjalananku disebabkan blog spupu aku ni, mana tahu akan beri kebaikan kepada mereka yang akan dpt twins…. —> http://miszrockers.blogspot.co.uk/2014/09/kenapa-perlu-baca-blog-parenting.html

asyraf dgn abah sebelum kene suntik
1383924_910047892356252_55227374262694747_n



Random Posts

2 Comments »

  • DJ says:

    kuat betul la si kakak.x demam pn. Paed ckp ari tu klu demam lps cucuk,probability demam jg lps cucuk2 berikutnya..tp demam sikit2 je la

  • m.ruzaini.h says:

    DJ,

    kakak memang kuat.. adik manja sikit.. heheheh… itu yg midwife kata.. lepas cucuk kemungkinan boleh demam.. midwife prescribe paracetamol tp dia advice ambil kuantiti yg sikit and jika benar2 perlu je..
    :)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.