Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Amanah Saham Bumiputra & ASNB, Pengurusan Kewangan

apa yang menarik tentang loan ASB

Submitted by m.ruzaini.h on January 2, 2011 – 11:12 am115 Comments

salam, sebelum ni aku cerita pasal  perbezaan  self saving and loan asb( click — link) itu pun ilustration untuk 5 tahun sahaja, tapi jika kita nak masuk loan ASB ni.. bukan kita nak bayar sampai 25 tahun kan, giler per hutang dekat bank lama2.. buat naya jer.. abis tu biler masa yg sesuai untuk terminate loan tu kan.. jom, aku cerita sikit berdasarkan table yg aku tunjuk dibawah ni.

.
loan asb

kita lihat, dengan loan ASB ni.. memang return@kadar keuntungan ( more 15%) yang kita dpt adalah melebihi bonus(7.5%) yang diumumkan OLEH PNB untuk amanah saham ASB ini.. sebab tu saya boleh kata, simpan sendiri kita akan rugi peluang untuk dapat keuntungan yg lebih tinggi(more 15%/year loan ASB), but semua orang tahu, kalau kita main dengan loan ni, perkara pertama yang kita mesti nilai adalah toleransi kita dengan risk, kalau berani ambil risk, teruskan, kalau asik berfikiran negatif, baik blah dari page aku ni..

so, tajuk kata apa yang menarik dgn loan ASB ni adalah keuntungannya..  loan ASB (>15%) VS  self saving (3-7.5%)..

dalam loan ASB ni, ada 2 teknik yang biasa orang guna.. teknik2 tu macam dibawah ni (refer table untuk details)

untuk teknik 1 ( dividen tak keluar, instalment bayar tanpa miss)

  1. terminate pada tahun ke 3 and anda akan dapat keuntungan sehingga 18%/ year
  2. kenapa bukan tahun ke 5 seperti yg dicadangkan oleh ramai forumer and otai2.. coz lagi lama kita simpan loan ni lagi kurang untung nya and lama kadar yang kita dapat adalah contant.. tak rugi sgt pun, tp kita kehilangan potential nak buat keuntungan tu..
  3. kenapa tak terminate tahun pertama jer, kang lagi tinggi kadar keuntungannya.. giler ker aper klu terminate time loacin period.. memang kene denda 3% dari total loan (maybank lockin period 2 tahun) kan rugi..
  4. guna teknik ni, cash yang kita dapat pada tahun ke 3 adalah besar compare dengan teknik ke 2 yang akan aku terangkan selepas ni tapi modal dia agak tinggi..

teknik 2:- bayar instalment tahun pertama, untuk instalment tahun ke 2 onward guna dividen untuk bayar instalment

  1. terminate loan tahun ke 5 and anda akan dapat keuntungan sehingga 18%/year
  2. kenapa bukan tahun ke 3 macam teknik 1, maner boleh, kang rugi tak pasal2 lak.. just 4%, lagi untung simpan sendiri klu nak terminate awal.
  3. mengikut teknik 2 ni, lagi lama kita simpan loan ni, lagi tinggi keuntungan yang kita dapat, and klu compare dengan teknik 1, ianya amat berlainan dari segi keuntungan..
  4. cash value kurang, tapi modal ciput jer.. leh dapat untung byk.. :)

tak kesah teknik aper yang anda nak guna, make sure kita tau akan risiko yang akan kita hadapi, risiko seperti

  1. BLR naik
  2. bonus sikit
  3. kehilangan kerja
  4. dan lain2

orang kata, takkan la nak untung jer tanpa ada risiko, tak thrill la, ini bukan skim cepat kayap….

macam aku, aku suka teknik no 1, coz lepas 3 tahun leh dpt cash yg banyak sikit… and lepas tu apply balik..

tp untuk teknik no 2, aku pun guna gak, tp buat loan guna nama adik aku yg masih belajar dekat IPT.. before they all abis, baik aku guna jer peluang yg ada.. tp up to 50k jer.. aper pun.. aku combine 2 teknik ni untuk buat max profit.. up to 15% return peryear..

eh, luper nak bg tau.. kiraan aku ni tak termasuk takaful tau.. sendiri mau ingat yer..

sekian

Ruzaini :)

* kiraan berdasarkan

loan RM100k
term 25 tahun,
interest 4.65% (BLR-1.65)
dividen 7.5%, bonus 1.25%

Random Posts

115 Comments »

  • 2bz4money says:

    Strategi OPM (Others People Money)via Loan ASB dpt meningkatkan ROI (Return On Investment) dgn lebih pantas. Walaupun dlm lingkungan profit margin 3% (perbezaan BLR dgn Dividen), loan ASB adalah peluang yg perlu direbut oleh Bumi tanpa mengeluarkan modal sendiri yg byk. Loan ASB juga adalah jaminan kpd waris sekiranya berlaku kematian kpd pelabur.

  • m.ruzaini.h says:

    yup.. betul tu.. sy amat setuju

  • [...] td saya terangkan pasal perbezaan antara self saving and loan asb.. kalau kita buat loan ASB, biler masa yang sesuai untuk terminate/tamatkan loan kita tu.. saya ada buat penerangan di link ini —-> click [...]

  • areff says:

    camne guna teknik OPM melalui loan ASB?

  • m.ruzaini.h says:

    areff:-

    apabila kita apply loan ASB ni, secara automatik kita dah guna OPM…. kita dapat nilai ASB yang besar (dalam bentuk sijil) then dividen akan dikira berdasarkan jumlah loan itu..
    and dengan bayaran bulanan yang berpatutan… dan mungkin ada lebihan setelah ditolak diantara dividen and instalment.. itu kita panggil power of laverage..

    TQ

  • madi says:

    blog yg sangat bagus..

  • m.ruzaini.h says:

    thanks :)

  • Hati says:

    Hi,confuse skit.if terminate loan ASB after lock in period,tak kena denda tp ada perlu settlement ke?cam loan rumah,kita kena bayar baki gak kan?(after tolak installment-principal etc)

  • m.ruzaini.h says:

    selalunya.. lepas lockin period, sekiranya kadar BLR adalah kadas semasa.. selalunya akan ada balance.. contohnya.. kalau kita pinjam 100k, lepas 3 tahun principle kita masih ada 85k.. so, 100k – 85k.. maka kita akan dapat 15k.. itu yg bank akan pulangkan.. (kiraan yang diberikan hanyalah untuk ilustrasi sahaja..)

  • syah says:

    1)Bagaimana pula dengan hukum pinjaman ASB? bukankah pelaburan ASB bercanggah dengan syara’?

    2)Bagaimana pula dengan pembayaran zakat sekiranya membuat pinjaman ASB ini?

    Mohon penjelasan. Terima kasih.

  • m.ruzaini.h says:

    sebelum tu, saya nak ucapkan salam dekat tuan.. assalamualaikum.. maklumlah.. orang lawat blog kita.. kita kene la beri salam.. umpama masuk rumah orang.. kene ada tertip..

    untuk persoalan tuan itu.. saya tiada penjelasan.. sila refer kepada mereka yang lebih mengetahui.. dan mungkin tuan dapat menjelaskannya agar kita dapat share bersama kerana saya nampak tuan ni macam seorang yang bijak dan pandai dari saya.. share la yer.. semoga kita dapat manfaat dari tuan.

    sekian

  • Lantoi says:

    Hukum pinjaman asb secara conventional adalah haram sila rujuk majlis fatwa. manakala di Bank rimau ada menawarkan cara ASB Loan Islamic tetapi buat masa sekarang diholdkan dulu sampailah masa yg akan diberitahu.

    Bro memanglah awak boleh komentar tentang asb loan yg bagus nih tapi dari syariah compliant yg menjadi isunya.awak mungkin boleh bersubahat mengajak org membuat sesuatu yg melibatkan riba. Unless you;re promoting asn loan silamic basis. SORI bro sekadar pandangan

  • m.ruzaini.h says:

    thanks coz atas pandangan…. :) hopefully tuan takder membuat sebarang loan.. samaada yang islamic atau pun yang conventional… semoga tuan praktis apa yang tuan pegang…

    then if u said asb loan bukan syariah compliant berdasarkan fatwa negeri SELANGOR mengatakan asb bukan islamic.. maka secara automatik asb loan islamic juga tidak boleh digunakan… dan dalam komen tuan, tuan kata Unless you;re promoting asn loan silamic basis maka secara automatic tuan mempromosi asb loan islamic adalah halal sedangkan yang tuan bg tahu kepada semua yang asb itu bukan islamic, maka secara automatik nya tuan juga bersubahat..

    pls studies islamic Vs conventional financial before make any comment..

    TQ

  • Lantoi says:

    Salam tuan, Mengenai Islamic, loan ade yg mengatakan ia adalah backdoor riba (slah satu ulamanya adalah Sheikh Imran) tetapi ulama komtemporari spt Tuan Yusuf Alqhardawi berpendapat sebaliknya begitu juga Tuan UZAR yg menyatakan 4 imam mazhab muktabar yg membolehkan Perbankan Islamic.

    Tuan merujuk kepada Fatwa Selangor yg mengharamkan ASB tetapi Tuan lupa menyatakan Fatwa kebangsaan mahupun fatwa beberapa negeri seperti fatwa negeri Kelantan (yg sekarang ni diperintah oleh PAS) mengatakan ASB itu Harus.

    Bedasarkan kepada apa saya faham mengenai fatwa ialah kita perlu berpegang kepada fatwa mana yg kita yakin. Kalau kita yakin asb itu harus maka bolehlah kita pegang kepadanya tetapi kalau kita ambil fatwa yg haram maka haramlah jadinya . Isu ini juga spt isu merokok. Fatwa kebangsaan telah memfatwakan merokok haram so sepatutnya semua org islam di Malaysia patut meninggalkan merokokkan. tetapi ada fatwa yg mengharuskan. Jadi ada rukhsah disini bagi yg masih ingin merokok.

    Saya mengatakan asb islamic itu dibolehkan atas natijahnya ia adalah konsep Al Inah dan konsep ini wujud disandarkan kepada fatwa kebangsaan yg memfatwakan asb itu harus.

    Tuan dlm entri tuan secara terangan – terangan tuan mempromosi asb loan nih tanpa menyatakan islamic atau tidak jadi maka adekah tuan sanggup menanggungnya nanti. bagi saya lebih baik tuan adjust entri tuan kepada asb islamic loan.

    Kalau nak diperhujahkan bukan perbankan Islam sahaja yg dipertikaikan malahan sistem takaful juga dikatakan haram oleh mereka yg berhaluan kiri

    So kalau saudara kata asb tu haram why shoud you invest in asb as you said in your pervious entry. Therefore you should withdrw all your saving in ASB and transfer it to TH. betultak. Especially sebab u pegang pada fatwa negeri Selangorkan

    sekadar pandangan, tq

  • m.ruzaini.h says:

    thanks coz bagi pandangan :) .

    tak perlu lah saya menyatakan islamic loan atau tidak dalam setiap artikle saya.. masing2 boleh menilai.. saya pernah buat satu artikle mengenai islamic loan VS conventional.. mungkin tuan boleh cari…

    kepada semua, fatwa negeri dalam malaysia ni berkenaan dengan asb berlainan antara satu sama lain.. so, nilailah sendiri, tepuk dada tanya selera..saya tidak mahu argue tentang perkara ini. masing2 dah besau..

    sekian
    Ruzaini :)

  • yayayaaa says:

    aku guna skill buat loan asb bnyk akaun(cthnyo 3 loan)jumlah satu loan tu buat sikit2 je.jadi dividen keseluruhan buat cover bayar salah satu loan tu lg cepat dpt cash..
    contoh:

    1st loan rm 10000.00 (dividen kasar rm 700 setahun)
    2nd loan rm 20000.00 (dividen kasar rm 1400 setahun)
    3rd loan rm 30000.00 (dividen kasar rm 2400.00 setahun)

    loan 2nd &3rd punya dividen kasi bayar top up dlm 1st loan…lagi cepat habis bayar..kalu xsilap percaturan may be on 3rd yrs u will get rm 10K senang2…buta je dpt rm 10K……..hihihiiii

    caya lah ada blok mcm ni..share skill lg berkat..

  • m.ruzaini.h says:

    yayayaaa:- thanks coz share teknik

    teknik ni bagus di apply kan sekiranya kita takder cash yang banyak untuk bayar bulanan.. then kalau keadaan terdesak (cth BLR naik giler2) maka kita boleh cancelkan 1 atau 2 loan asb ni.. so tak membebankan..

    untuk teknik ni kita perlu bayar lebih sikit duit pendaftaran dan lain2…

  • Kenny says:

    Asalamualaikum tuan Ruzaini!

    Bro boleh tak bagi file excel seperti yg diilustrasi kat atas tu?
    Aku ingat nak cuba illustrate jumlah/tempoh loan yg berbeza sikit la mengikut kemampuan hehe

    Thanks bro, semoga murah rezeki panjang umur amin

  • m.ruzaini.h says:

    kenny:- alamak, saya pun tak tau letak maner dah excel ni.. takper2, nanti aku tolong carikan, tp tak janji la yer. kalau ada time nak keluar minum2 ok gak.. boleh sembang2 pasal loan ni more details…. selamat pengantin baru :)

  • kenny says:

    Oh ye ke.. xpe xpe. Kalau ade kira rezeki. Xde xpela. Terima kasih wish. Memanh slalu nak cuba cari masa jumpa tp blum dpt2 lg.. maklumlah kerja kat miri… insyaallah bro!

  • wani says:

    salam,

    sy baca kat entri kiraan tuan berdasarkan perlaburan 100k.
    jadi sy tertarik sbb sy melabur jumlah yg sama selama 20tahun dan untuk makluman tuan sy membuat perlaburan atas nasihat parent dan sy mempunyai zero knowledge tentang pelaburan asnb maybank ini.

    persoalan sy..

    1)kenapa perlu terminate 3 atau 5 tahun kemudian?

    2)apa keburukan atau kebaikan klu ikut kontrak?

    sekiranya saya tiada halangan seperti kehilangan kerja yg mana satu teknik lebih baik bagi saya?

    mohon perjelasan terperinci sekiranya tuan punya masa.

    terima kasih.

  • wani says:

    salam,

    lagi satu pertanyaan satu apa maksud tuan untuk

    “eh, luper nak bg tau.. kiraan aku ni tak termasuk takaful tau.. sendiri mau ingat yer.”

    ada perbezaan ketara x dalam kiraan tuan sekiranya termasuk takaful

    maaf byk tnya.sy mmg x fhm psl asb nie :)

  • m.ruzaini.h says:

    salam wani:-

    1) kerana ROI dia akan jd rendah sedikit bila lebih dari 3 tahun.. so untuk memaksimumkan pulangan, maka digalakkan kita terminate loan itu selepas lockin period.. untuk membuktikannya, kene belajar untuk mengira guna armotization, and mengambil kira pulangan duit insuran. terdapat berbagai teknik untuk manipulate loan asb ni.

    contohnya:- guna divident untuk serve instalment tahun yang brikutnya atau dividen diperap and loan dibayar guna duit sendiri..

    2) kalau ikat contract ni.. kebaikan mungkin kita akan more displin untuk tidak langgar contract.. keburukan, kita tidak boleh langgar kontrak.. kalau langgar akan dikenakan denda..

    3) untuk takaful pulak:- let say kita bayar takaful sebanyak RM1700 untuk loan 25 tahun.. then kita terminate pada tahun ke 4 loan asb tu.. maka pihak takaful/insuran akan pulangkan balik baki caruman yang tidak digunakan..

    TQ

  • panda says:

    salam tuan punya blog, saya confuse la sblm ni sy buat loan asb rm20k utk 25tahun sbb dipujuk oleh kwn sy, staff maybank.sy sndri pun time tu masih tak faham pasal loan asb ni n buat jela.byr bulan2.pastu da setahun saya decide nak terminate sbb kwn sy ni ckp kalo terminate akan dpt blk sume duit yg byr bulan2 skali ngan dividen.n sy tak pernah diberitahu pasal lockin period 2tahun tu.awl feb 2012 sy apply termination n tggu2 knape duit still xdpt2.td bru call org bank diorg ckp sy tak dpt apape duit n maybe mgkn kena byr something lg.sy dh blur ni.sedih rasa nk nangis.tuan boleh tlg jelaskan tak apa sebenarnye yg terjadi?n mmg tak ada harapan ke nk dpt duit walaupun sikit?rasa mcm tertipu dgn kwn sy tu.kalo sy tau lockin period 2tahun, takde la sy terminate asb ni.

  • m.ruzaini.h says:

    panda:-

    yup.. lockin period untuk asb loan conventional di maybank ada lockin period 2 year.. kalau terminate jugak.. maka akan dikenakan denda sebanyak 3% dari total loan yang diluluskan.. saya bersimpati dengan tuan kerana kene denda 3%.. mayb tuan boleh nego dengan manager bank tempat tuan buat loan itu untuk melihat cara penyelesaian..
    maaf tidak dapat membantu sgt..

    TQ

  • panda says:

    terima kasih tuan punya blog.tetapi saya wat asb islamic n ptt takde denda..hmm last2 sy just dpt dlm rm197 je..

  • m.ruzaini.h says:

    mungkin tuan punya aggrement lama.. untuk kepastian, kene tanya pihak yang bg pinjaman tu..

  • mawinq says:

    bole ke buat loan asb d tiga bank serentak : 200k x 3 = 600k?

  • m.ruzaini.h says:

    bergantung kepada limit asb anda.. and max loan di maybank adalah 400k..

  • zety akhtar says:

    askm saya nak , who is the owner sri darul iqra. iklan macam bagus . ingin nak hantar anak ke situ

  • zety akhtar says:

    satu lagi pertanyaan sri darul iqra tu branch darul iqra yang ada kat damansara tu ke . ramai ke dan kos untuk hantar anak 2 dan 4 tahun tu berapa ye . please give mebhe details

  • m.ruzaini.h says:

    zety akhtar:-

    salam,

    sy hanya pengiklan untuk darul iqra ini, mohon contact darul iqra untuk maklumat lanjut..
    :)

  • En. Ahmad says:

    Salam,

    Terima kasih tuan blog di atas idea yang sangat bernas dan calculation yang sangat hebat!

    Kepada sesiapa yang berminat untuk membuat ASB loan (termasuk tuan blog), sila sms/call/whatsapp/xms saya di 010-4002486.

    Apa yang boleh saya tawarkan kepada anda adalah, kelebihan untuk mendaftar Pinjaman ASB Islamik bersama Maybank di tempat anda (pejabat/rumah) bagi mereka yang sibuk/tiada masa ke bank.

    Sekian,

    Ahmad Firdaus
    Consumer Sales Executive
    Maybank Section 14, PJ

    p/s: kalau ada masa boleh la singgah ke branch kami di Section 14, PJ

    Terima kasih tuan blog

  • Tojed says:

    Salam,

    Nak tanya skit. Sekiranya kita apply asb loan maybank islamic untuk tempoh 5tahun,then saya nak buat cara dari teknik 1. Saya nak terminate awal pd tahun ke-3.Ade ke denda yg dikenakan kalau saya terminate awal?

  • m.ruzaini.h says:

    Tojed:-

    bergantung kepada perjanjian dengan bank.. kalau maybank lepas 2 tahun takder kene denda..

  • Insan Runsing says:

    Nak tanya la, lockin period ni kalau nak tau camne? nak kena call manager bank tu tanya ke? nak tanya apa? lepas tu rasa² ada risiko tak saya buat pinjaman ASB 40k utk 20 tahun. kalau dulu bayar rm262/monthly selama 2 tahun, skang dah naik rm269 .. mintak pandangan tuan yang berpengalaman dalam benda ni dan bilakah waktu sesuai utk saya terminate loan ini. Maaf, saya masih tatau apa2 pasal pinjaman ASB ni. Mohon penjelasan.

  • m.ruzaini.h says:

    insan runsing:-

    lockin period tu ada ternyata dalam surat perjanjian.. boleh check.. yang saya tahu sekarang, CIMB and Maybankislamic untuk loan asb dah takder lockin period untuk loan yang baru..

    LASB ni, risikonya amat minimum.. kebiasaannya, tahun pertama pakai duit sendiri, tahun kedua dan seterusnya bayar guna dividen atau topup sikit.. and risiko yang lain adalah macam kenaikan BLR.. tp semua pengurusan kewangan ni akan berjaya jika kita berdisplin..

    untuk terminate bergantung kepada keperluan.. kalau rasa macam ok untuk teruskan loan ni.. sy cadangkan awak teruskan je.. kalau rasa tak mampu.. boleh terminate..

    jika anda mahir/tahu tentang kiraan LASB ni..anda akan tahu bila nak terminate berdasarkan pada target peribadi anda..

    Tq
    Ruzaini

  • fizaryth says:

    Salam,

    Sy kurang faham dengan maksud ayat ni

    “macam aku, aku suka teknik no 1, coz lepas 3 tahun leh dpt cash yg banyak sikit… and lepas tu apply balik..”

    Apa maksud apply balik tu? adakah buat loan yg baru?

    Thanks.

  • m.ruzaini.h says:

    fizaryth

    maksud nya adalah, lepas 3-5 year.. terminate loan tu, then reapply baru..

    kenapa nak terminate, coz boleh dapatkan cash dari principle yang kita dah bayar, klu tak terminate, duit principle tu akan dipegang oleh bank…

    satu lagi, kalau mengikut kiraan, sampai 1 masa, kalau guna teknik 1, ROI akan berada dalam keadaan constant je dan rendah dari tahun1 and 2..

    Tq

  • azizol says:

    salam ruzaini..

    sy ada pertnyaan..hrp tuan bleh jelaskan..

    sy bt loan asb sbynk 100k dan thn 2012 merupakan tahun kedua..
    sy bercadang nk terminate loan pada januari 2013 bila dh dpt dividen utk 2012 sbb nk tukar kpd islamic loan..

    soalan:
    1.rugi ke tak kalau terminate loan asb pd januari 2013?
    2.kalau dividen utk 2012 sy ambil,berapa cash in hand yg sy dpt bila terminate loan?

    utk pengetahuan tuan,dividen setiap tahun sy ambil utk byr loan blk. jd jumlah dlm akaun asb adalah zero…

    tq..

  • syed says:

    Assalamualaikum…

    saya nk tanya kalau sy wat 10k dalam masa 25 tahun

    so teknik yang mana yg sesuai yg boleh saya pilih untuk mendapatkn keuntungan cepat??

    harap bro leh tlg..

  • m.ruzaini.h says:

    syed:-

    hanya skim cepat kaya sahaja yang dapat memberi keuntungan yang cepat…

    untuk teknik loan asb ni elok buat loan semax yang mungkin dan term paling panjang..

    Tq

  • m.ruzaini.h says:

    azizol:-

    kalau dah lepas lockin period tu.. so boleh termiant tanpa dikenakan denda..

    cash yang bank akan pulang kepada tuan adalah berdasarkan nilai principle and tuan akan dapat juga baki insuran yang belum digunakan…

    untuk kiranya.. tuan boleh pakai table armotization.. dalam internet banyak.. just tgk nilai principle dia je..

    aper2 pun.. nilai sebenar akan dikira oleh bank.. table armotization itu hanyalah sebagai rujukan terhampir,,,

    sekian

  • a.rahman says:

    Assalamualaikum tuan,

    Saya tersilap buat kira2 semasa buat LASB ni..

    Loan 45k
    Tenure 15 tahun

    Jadi dividen yg saya dapat tak dapat tanggung monthly installment saya..

    Berniat nak terminate shj loan ni.

    Boleh tuan beri pandangan?

    Tq. Wassalam.

  • m.ruzaini.h says:

    a.rahman,

    kalau pilih tenure yang pendek, maka kita kene topup..

    kebaikan piluh tenure yang pendek adalah, principle yang kita byr adalah tinggi, so bila kita terminate loan tu, maka principle yang dipulangkan adalah tinggi..

    tetapi mengikut calculation, untuk mencapai ROI yang tinggi, elok buat tenure yang paling panjang..

    tq
    Ruzaini

  • [...] Link 1 —> Apa yang menarik tentang ASB loan [...]

  • kikiki says:

    Askum…

    saya dah buat loan 100k selama 25tahun .. klau tiap3 bulan saya byk instalment dan tidak mengeluarkan langsung dividen tahunan, serta bayar sehingga habis tempuh perjanjian ini akan merugikan atau menguntungkan????

    sbb sya baca mcm ramai org yang mengalakan terminate loan.

    Terima kasih

  • kikiki says:

    maaf salah taip…

    bukan byk tp bayar….

    kikikiki

  • amir says:

    As salam..bro,sya amir..nk tnya pndpat bro,sya wat loan asb 50k di rhb..pda hjung bulan 12/2011..lulus bulan 1/2012..byr sbnyk 307.50 sbln..jgka msa 25 thun..cra sya byr setiap bulan sya byr..dividen setiap thun sya x amvk slama 7 thun..masuk thun ke 8 sya kluarkn dividen untk settle htng loan yg slbhnya..cma skrg sya nk tau pndpt bro adkh ok atau x klu sya wat mcm tu..atau sya boleh singktkn lgi pyment sya dan dlm masa yg sama sya bleh kurangkn bunga..

  • m.ruzaini.h says:

    Kikiki,

    Still mengunyungkan, cuma berdasarkan kiraan.. Keuntungannya akan menjadi tetap untuk setiap tahun.. So utk mengoptimumkan kadar keuntungan.. Itu yg diadvicekan utk terminat.. Ape2 setiap org berbeza.. Just bt kiraan sendiri utk memastikan jalan yg kita pilih itu betul.
    :-)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.