Tentang aku
July 31, 2009 – 3:45 pm | 26 Comments

Salam semua,
semua tentang aku.. hahaha.. aper2 pun.. aku ni seorang yang simple.. and suka jalan2 and share pengalaman dengan orang..
Sekarang (2014) aku dan keluarga (isteri dan twins) berada dekat sheffield,UK. aku sambung PHD dekat sini …

Read the full story »
cerita aku

ikutilah cerita aku,kisah aku dan pengalaman aku. dalam cerita ini, aku lah hero.kalau tak percaya, tanyalah aku. hehehhe

Nana Kitchen

Koleksi resepi yang telah dicuba oleh isteri ku aka mama twins iaitu mommy NANA.. Love You 4 Ever

Pembinaan Rumah Impian

Cerita mengenai perjalananku membina rumah impian Di Durian Tunggal Melaka

Pengembaraan

Pengalaman,Tips,gambar ketika bercuti

Pengurusan Kewangan

Tips,berita dan Pengalaman di dalam mengurus kewangan peribadi dengan bijak

Home » Amanah Saham Bumiputra & ASNB, Lain-Lain

dividen ASB 2010

Submitted by m.ruzaini.h on December 19, 2010 – 1:15 pm5 Comments

salam,

Ramai tul dok search dalam google pasal dividen ASb 2010 ni.. agak2 beraper yer.. rasanya selasa ni akan diumumkan pengagihan keuntungan untuk tahun 2010.. kalau ikut trend amanah saham PNB yang lain, semuanya menunjukkan peningkatan kalau dibandingkan pada tahun 2009.. so, aku jangka dividen ASB tahun ni lagi bagus dari tahun lepas (2009).. rasanya less than 8, but more than 7.. itu tak termasuk bonus.. mayb bonus less than 2%.. tp kalau dapat lebih.. alhamdullilah..

sama2 la kita nantikan dividen ASB yang bakal diumum kan..

sekian

Ruzaini

penangguhan asb

Random Posts

5 Comments »

  • Zman says:

    Your expectation is right ! PNB umumkan dividen 7.50 dan bonus 1.25% untuk tahun 2010 ..!!

  • m.ruzaini.h says:

    coz kalau tgk dari unit amanah yg lain, ada peningkatan.. and 7.5% for 0% risk.. agak tinggi..

  • Alam says:

    Salam,

    Terlebih dulu saya mohon maaf kalu perspektif saya menyimpang.

    Nak share pasal 7.5% for 0% risk…

    Sy bukan org finance and tak reti langsung pasal accounting pastu pulak belajar pun tak tinggi…

    Tapi saya ada laa niaga kecil-kecilan. Ini perspektif saya.

    Contoh Senario :
    Kalau saya perlu invest 1k saya akan make sure sy untung paling kurang 100 up to 200 (depending on the transaction laa). Itu bermakna paling kurang 10% profit. Kalau sebulan sy boleh rolling 1k td sebanyak 2kali bermakna saya dapat buat 20% sebulan. Dan sekiranya modal pusingan saya bukan hanya 1k tetapi 10k bermakna sebulan saya dapat 200% (kira laa kalau setahun…) Tapi kira2 nie atas kertas jer laaa realitinya berbeza…

    Bagi PNB-ASB yang mampu mengumpul pencarum sebanyak 6juta++ dengan jumlah terkumpul melebihi 100b bagi saya 0% risk adalah adil kerana PNB dibenarkan mengumpul dana dr rakyat oleh kerajaan. With great power comes great responsibilities dan saya rasa ianya adil. Mengulas mengenai 7.5% pula masih kecil sekiranya perspektif PNB ialah thinking pencarum sebagai individu. Why not think pencarum as investor? Korang buat laa research berapa seorang investor dapat pulangan dividen nyer setahun!!

    Aper laa yang saya tahu pasal pengurusan duit nie… Wallahualam…

    Cheers!!!

  • m.ruzaini.h says:

    thanks for ur opinion,

    sebenarnya, memang pnb boleh bagi more than that.. kalau tak salah saya, sepatutnya kita boleh dapat more than 10%, menurut pnb, sebahagian keuntungan itu di ambil dan dimasuk kedalam simpanan pnb sebagai reserve..

    7.5% adalah pulangan yg adil berdasarkan risk yg kita ambil (0%), itu peluang yang kita boleh ambil, bak kata orang, kalau mahu lebih, kita kene berani mengambil risiko. sesetengah orang, mengambil risiko and mendapat keuntungan adalah satu kepuasan, apa2 pun, risk tolarate ni bergantung kepada individu.

    why pnb bagi return yg sikit walaupun modal yg dicarum oleh pencarum berjumlah lebih dari 80 bilion.. banyak kan, oleh kerana nilai jual dan beli adalah sama, risk 0% maka secara logicnya, pnb tidak boleh rugi, and kalau rugi, saper yang akan tanggung.. itu satu persoalan, oleh itu, pnb akan melabur dalam pelaburan yang berisiko rendah, and juga dalam simpanan tetap. terdapat juga pembelian bagi bon2 kerajaan yang meberi pulangan yang munasabah.. apabila semua pelaburan ini di lakukan secara berhemah, maka risiko kerugian akan dapat dikurangkan dan seterusnya akan memberi pulangan yang munasabah kepada pelaburan yang dilakukan.

    apa yang paling ditakuti oleh saya, dimana sekiranya pnb menggunakan duit pencarum untuk membayar bonus pencarum, dah macam skim cepat kaya atau ponzi. hopefully itu tidak akan berlaku kepada dana amanah yang diuruskan oleh pihak PNB.

    apa pun, great ulasan dari u, and wish kita boleh share info.

    TQ

    ruzaini

  • 2bz4money says:

    Sdr Alam menimbulkan persoalan ROI (Return On Investment) antara biz yg memberi pulangan pada tempoh yg tertentu berbanding Saham Unit Amanah ASB yg tempoh kewangan yg berakhir pada 31 Disember setiap tahun. Penandaaras utk ASB tidak boleh disamakan dgn biz Sdr Alam. You have to compare Apple with Apple, not Apple with Rambutan.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.